Insights

Denken als ondernemer

We hadden – en hebben – een bepaalde kijk op de branche en daardoor zijn we destijds kantoor van de toekomst geworden”

Denken als ondernemer – Infin zet voorbeeld voor NOAB

Het is alweer vijf jaar geleden dat Infin, toen nog Hartog Hoogveld, in Heteren verkozen werd tot Kantoor van de Toekomst. Zij trad op als voorbeeldkantoor voor alle NOAB-leden die hun businessmodel wilden veranderen om toekomstproof te blijven. Hoe hard heeft Infin geknald de afgelopen jaren? Waar staat het kantoor nu?

Toen en nu

Oprichters Tim Hoogveld en Ferdinand den Hartog blikken terug naar 2019. We hadden – en hebben – een bepaalde kijk op de branche en daardoor zijn we destijds kantoor van de toekomst geworden”, begint Tim. 

“De boekhoudkundige dienstverlening hebben we gedegradeerd tot standaard proces en we zijn gaan denken als ondernemer. Ons businessmodel is nu minder gebaseerd op onzichtbare zaken als administraties, aangiftes en jaarcijfers. We voegen juist waarde toe in het persoonlijk contact. We doen het boekhoudwerk zo efficiënt mogelijk, zodat we tijd overhouden voor datgene wat de klant ziet en voelt: de relatie.” 

 

“De klant waardeert wat-ie ziet, niet wat-ie niet ziet.” 

inspiratie-large-post

Begeleiding NOAB

Omdat het veranderen van je businessmodel doorwerkt in alle facetten – van dienstverlening, klantenbestand en marketing tot IT en processen, medewerkers en vaardigheden – werd Infin op die vlakken begeleid met coaching en training door NOAB. Een van de eerste cursussen die zorgde voor de juiste mindset was ‘Life Planning’.
 
 

“Ik weet nog dat we in de auto terug zaten”, vertelt Ferdinand. “Als we cijfers blijven produceren kunnen we inderdaad beter stoppen, zeiden we tegen elkaar. Hoe kunnen we ondernemers helpen als we zelf geen ondernemers zijn? Vanaf dat moment kijken we verder de toekomst in. En wordt elke zakelijke keuze gevolgd door de vraag of het ook bijdraagt aan onze privé doelen.” 

Werken om te leven

“We gingen anders werken”, gaat Tim verder. “Meer als wingman. Die boekhouding kan de klant overal laten doen. Ons doel is de klant de beste keuzes te laten maken als onderneming én ondernemer. Wat is je ideale leven? Waar doe je het voor en hoe moet je jouw bedrijf bewegen om je leefwensen waar te maken?  

De jongere generaties denken al meer op die manier, dan de oudere. Ook voor onszelf was het in het begin best een omslag. Wij blauwe financials waren gewend over feiten te praten. Nu bespreken we de jaarrekening niet meer, maar praten we over de toekomst. We nemen meer facetten mee, er is ruimte voor creativiteit en we merken dat dit klanten vooruithelpt.”  

Klanten als ambassadeurs

Dit alles zie je ook terug in de marketing. Tim en Ferdinand gaan niet meer voor degene die de scherpste prijs zoekt, maar zetten de deur open voor de juiste klant. Tim vertelt: “Een van de eersten die we binnenhaalden met onze nieuwe denk- en werkwijze, was ondernemer Niek van den Adel. Hij ziet ons echt als sparringpartner. Zaken als groeipijn, IT-ondersteuning, prijsbepaling en taakdelegatie; we hebben het erover. Vroeger was de boekhouder een noodzakelijk kwaad, nu zijn we van waarde.” 

 

“Je klant is je beste medewerker. Al het uitvoerende werk
waar je geen financial voor hoeft te zijn, doet hij.”
 

Werknemers als ondernemers

Binnen vijf jaar groeide Infin van vier naar 11 medewerkers, mede dankzij hun innovatiedrive. “We hebben twee mensen op automatisering en wonnen dit jaar de Yuki Product Leadership Award”, vertelt Tim.  

Ferdinand vult aan: “We proberen het ondernemerschap actief te triggeren onder ons personeel. Zo maakten we twee mensen verantwoordelijk voor de backoffice. Dit is jullie bedrijf, zeiden we. Pitch je doelen maar. Hoe meer vrijheid mensen krijgen, hoe meer ze opbloeien. Ik zeg altijd tegen directeuren dat ze zichzelf niet zo belangrijk moeten maken. Je moet delegeren en op gelijke voet staan met je mensen.” 

Druk of lui?

Zelf zijn Tim en Ferdinand inmiddels behoorlijk vrij van productie. “Eerst waren we 90% declarabel, nu nog 30%. We werken aan ons bedrijf en niet in het bedrijf. We lezen steeds meer managementboeken en minder vakliteratuur. Het is heel simpel: in deze branche is druk zijn een vorm van luiheid. Dit is hét moment om afscheid te nemen van klanten die niet bij jou en je levensdoelen passen. Durf keuzes te maken en behoud je beste en leukste klanten, dan creëer je vrijheid. Op korte termijn kost dit misschien geld. Op langere termijn levert het je veel op.”

Plan je eerste gesprek in

Zet vandaag de eerste stap richting jouw toekomst. Plan een kennismakingsgesprek in en ontdek hoe we jou daarbij ondersteunen.

Tim

Meet your wingman

En ontdek hoe je met ons het volgende niveau bereikt.

Andere interessante insights

Infin wint de 2024 Yuki Award voor Product Leadership

Infin wint de 2024 Yuki Award voor Product Leadership

Lees het artikel lees-btn
De rol van een belastingadviseur

De rol van een belastingadviseur

Lees het artikel lees-btn
De belangrijkste belastingwijzigingen van 2024 op een rij

De belangrijkste belastingwijzigingen van 2024 op een rij

Lees het artikel lees-btn